21 december 2007

Rost, magnesium, bälte och marklyft.

Idag var jag på min tjejs gym och tränade, det är väldigt annorlunda och roligt. Så milsvid skillnad mot de gym jag brukar träna på. Det var jättemycket saker på liten yta, det var slitna grejer, rost och använt. Och på väggarna hängde det inte bilder på vältränade tjejer i märkeskläder utan bilder på när folk tävlat genom åren etc. Det var en väldigt trevlig och familjär stämning. Alla pratade med alla och framförallt så hejande man på de som tog mycket eller försöka slå rekord. Så när jag maxade i marklyft och det var riktigt tungt så hejade flera stycken, det var roligt och annorlunda.

Primärt så var vi där för att köra mark så det började vi med. Började värma på 50kg och jag körde 10-12 reps på 50. Sen ökade vi och ökade. Själv var jag där för att prova max och min tjej körde ett vanligt pass. Målet var att ta över 100kg för det är en magisk gräns.

Kände mig lite nervös när jag körde på 80-90 och det kändes förvånansvärt lätt, jag hade förväntat mig det skulle vara mycket tyngre. Så jag provade på 100 och den gick upp ganska lätt. Så jag körde ett set på fem reps på 100kg och det kändes bra. Jag fortsatte upp till 110 och 120. Nu blev det bara singlar, men jag körde vidare. Och hamnade på 130 och det kändes bra. Sen åkte det på en femma till och jag var på 135kg. Det var tungt men den kom upp, kändes främst i händerna. Sen provade jag på 140kg men där var det stopp. Så mitt max just nu i mark är 135kg, och det kändes mycket bra. Jag är väldigt nöjd, jag var nöjd när jag var över 100.

Det var roligt att det fanns magnesium också, vilken skillnad! Händerna blev snustorra och man fick kanonbra grepp om stången! Underbart! Provade även att köra med sånt brett bälte, vet inte riktigt om det tillförde något, kanske.

Vi körde lite andra småövningar, men ingenting jag inte kört innan. Marklyftet var roligast!

135kg! PANG!

För er som inte vet hur marklyft ser ut så har ni här en film.

Inga kommentarer: