18 december 2007

Van der graaff generator

Äntligen kom jag iväg till gymmet igen! Har hostat och snorat lite idag men det kändes mycket bra på kvällen så jag drog iväg och tränade. Det var mycket skönt att röra på sig även om det var ganska jobbigt precis i början, men det släppte snart.

Började passet med att cykla i ganska högt tempo med 11 i moststånd på de kalle-anka-cyklar som de har där på world class kungsholmen. De känns absolut som något du har hemma om du är seriös med din träning, men absolut ingenting du har på ett gym med den belastningen som du har där. Hursomhelst så blev det en 11-12 minuter på cykeln och det kändes bra, låg på nästan 170 i puls när jag närmade slutet.

Sedan gick jag till löpbandet och gick i raskt takt där, för jag hade fel skor med mig så jag ville inte springa med tanke på knän och så. Men jag gick i 6,5km/h. Blev aningen mer än 10 minuter på bandet och det var skönt. Jag hoppade av bandet 20:35 för att hämta en lapp för core-pass 20:40. Kommer ut till receptionen och ser inga kort och kollar på schemat och ser till min förskräckelse att det inte är något corepass. Damen bakom disken berättade för mig att de hade julschema nu, vilket jag såklart inte visste. Man kan tycka att de kunde berättat det i någon av de tre mail de skickat ut om att man ska förnya sitt kort innan nyår för att spara 600:-. Men icke!

Jag upptäckte en rolig sak idag när jag gick på löpbandet. Eftersom det är vinter och mycket torrt i luften nu så bygger man enklare upp statiskt elektricitet vilket gör att löpbandet fungerar som en Van der Graaff-generator. Som gör att elektroner samlas på en plast med hjälp av det rullande bandet, så man blir uppladdad hela tiden. Vilket man märker om man nuddar de metallplattorna som mäter pulser, för då får man en liten statisk urladdning. Så tycker du att statiska urladdningen är otrevliga ska du inte använda löpband under vinterhalvåret.

Skönt att träna!

Inga kommentarer: