15 mars 2007

Grilla marshmellows på mina triceps

Det borde gå med tanke på hur det brinner i dem under passet. Det är mördande övningar för mina stackars triceps. Men idag, äntligen, kände jag hur det utvecklades lite. Jag orkade mer, kunde göra det striktare. Har väntar på denna dagen nu i ca: tre månader. Helt underbart skönt att känna hur det finns lite kraft i triceps och inte bara dö. Även om jag inte är på den nivå jag vill vara än, på långa vägar, men det kommer sakta men säkert nu.

Idag skulle vi dessutom para ihop oss och som vanligt blev det handuppräckning för att se vem som hade någon att köra med. Insåg rätt snart att vi var ojämna par och det kunde bara sluta på ett sätt. Fidel säger, vem ska jag döda och tittar på mig och så får jag köra med honom. Kul, javisst, jobbigt... som bara helvetet. Det lär helt klart kännas imorgon. Men det var riktigt kul, skönt att ha någon som hetsar en. Så på det hela taget var det ett gött pass.

Magpasset som är (jag ska försöka minnas alla övningar) , om det inte står antal så är det 12 som gäller.

Förklaring: Crunch, ligg på rygg, fotsulorna i golvet och upp med huvudet och spänn magen. Upp med axlarna en liten bit, men inte hela vägen som en situp.

1. Upp i crunch, sen benen i 90-grader - sen cykla med fötterna i luften i högt tempo. 45 sekunder
2. Samtidigt om du fortsätter cykla, gör fällknivar. Alltså du går upp med överkroppen också så du möter dina knän. Sen gör du åtta ggr
3. Gör 1:an igen
4. Gör 2:an igen
5. Situp till 45 grader, sätt höger tumme i mitten på bröstet. Sen lyfter du vänster ben och nuddar med höger armbåge. Om du drar tillbaka vänster arm och axel så hjälper du till i rotationer.
6. Gör samma som 5:an men byt till vänster tumma i bröstet.
7. Sträck ut båda benen, sätt händerna i golvet bakom dig och sträck ut och böj benen samtidigt som du cunchar ihop magen. Sex gånger
8. Gör 5:an igen
9. Gör 6:an igen
10. Gör 7:an igen Sex gånger
11. Ligg på rygg, ställ höger fot i golvet, upp med vänster ben 90 grader. Händerna bakom huvudet och så situp med höger armbåge mot vänster ben.
12. Samma som 11 men byt ben och arm.
13. gör 11:an igen
14. gör 12:an igen
15. Ligg på rygg, dra in fötterna så där mot rumpan. Sen lägg händerna på dina knän. Cruncha och nudda fingrarna på framsidan av dina knän. åtta ggr
16. Ligg på rygg med fötterna i golvet gå upp till 45 grader situp, stanna där och håll balansen. Sen gå sakta ner halvägs, stanna där och känner hur det bränner i magen. Gå ner till crunch efter en stund. - Repetera 6 ggr.
17. gör 15 igen åtta ggr
18. gör 16 igen
19. Sista magövningar är med vikt. Jag kör med 10kg viktskiva. Man ligger på rygg med fötterna i golvet och viktskivan på bröstet. Sen gör man en situp samtidigt som man pressat viktskivan snett uppåt så den ger på axlar, bröst och aningen triceps.

Förmodligen har jag glömt en övning eller två. Men det är magpasset i stora drag.

Sen efter det så kommer rump-dödaren.

Man står på alla fyra, sen upp med ett ben med fotsulan mot taket i högt tempo. När detta är klart så gör man i samma tempo men benet ut mot sidan , böjt ben. Sen avslutas det med att man sträcker ut benen åt sidan som en spark åt sidan. Statisk belastning med korta korta pauser där man fäller in benet och sen direkt ut igen. Denna svider något sjuuuukt mycket. Har inte känns så mycket utveckling där, lika jobbigt och man känner sig väldigt osmidig under denna övning.

Inga kommentarer: