29 mars 2007

Träningens olika faser

Kände idag att jag nog gått igenom ett antal faser i min träning. Inte sådär humörmässigt utan genomförandemässigt.

Den första och längsta fasen är när man håller igen. Man är så noga med att orka alla saker man tänkt sig göra. Orka så många repetitioner som man tänkt sig och så. Sen kom jag till den fasen att jag ville utvecklas en massa, jag pressade mig alltid en extra. Men aldrig mer än det. Gick väldigt långsamt. Även under den fasen så var det tillfällen jag "nöjde mig" med det jag gjort senast. Antalet blev det viktiga utan att känna efter i kroppen och vilken energi som fanns.

Dessa faser har jag gått igenom på dessa passen jag kör nu också. Varit sådär noga med att klara allt hela tiden och vara försiktig med vikter etc. Sen var det en lite för lång period då jag hade stannat upp och bara körde på med "det vanliga". Men nu är jag i en fas där jag kör slut på mig i varje övning. Varje ny övning lastar jag på så mycket jag kan och sen kör jag till jag är helt slut. Kör jag mage så börjar jag med den version av övningen som är tyngst, kör den tills jag absolut inet orkar. Kör lite lättare och lite lättare tills musklerna är helt slut. Tänker inte en sekund på nästa övning eller vad jag ska göra härnäst, jag kör på. Må det bära eller brista.

Detta medför att jag är helt genomsvett, vissa övningar känns som musklerna har gett upp och svimmat mot slutet. Jag kör verkligen slut på mig. Det gör även att jag har känt en otroligt utveckling nu den senaste månaden, en helt annan energi än jag haft innan.

En annan sak som är väldigt spännande som jag kände idag när jag gick ut från gymmet. Så kände jag mig inte speciellt trött utan pigg, glad och nöjd. Klart jag är lite trött i vissa muskler, men min generella trötthet i kroppen hade försvunnit och jag kände mig bra. Så promenaden hem var ett rent nöje.

Det är skönt att leva, nu ska bara min lilla bilring runt magen försvinna också. Kanske med cykeln jag tänkt köpa så kommer den cyklas bort.

Kanske blir det box på lördag om: 1. Min tänka boxpartner har tid och hör av sig. 2. jag orkar upp i tid.

Tjing!

Inga kommentarer: