27 april 2008

Nya övningar, ny utrustning, nya resultat

Lördagens träningen innehöll en hel del nytt så det var ett riktigt skoj pass. Köpte mitt första bälte som jag använde när jag tränade och det var ett riktigt lyft.

Passset innehåll först bänk med kloss och sedan knäböj.

Bänk med kloss innebär att man lägger en kloss på bröstet när man kör bänk så att man inte kommer så djupt och får träna på utlåsningen och det gör även att man kan lyfta tyngre vikter och känna hur det känns med de vikterna. Väldigt skön övning och man känner sig stark. Varannat bänkpass i veckan är med speciella övningar som kloss, remmar eller kedjor. Använde mitt bälte och det ger ett otroligt bra stöd åt ryggen och i sidled.

Sedan gick vi över till knäböj och min plan var att inte köra så mycket utan mer känna på att köra böj utan att vara i smith-maskin. Men när jag började så kändes det jättebra, och bältet gav mig en massa hjälp och gjorde att jag slapp tänka så mycket på ryggen utan kunde pressa ordentligt mot vikten. Vilket gjorde att jag kunde köra mer explosivt och koncenterat. Så det blev 6 sets med 6 reps på 80kg. Det kändes inte ens speciellt tungt, så jag ser fram mot nästa böj-pass.

Inga kommentarer: