13 april 2007

Hel cykel igen

Gick på två röda att få däcket bytt hos Haga cykel, dessutom informerade de mig om att jag har gratis service under första året. Betalar enbart för delarna om det byts något. Så det kostade mig endast 29:- att få ett nytt däck. Härligt värre!

Detta firade jag som sig bör med en en timmes tur i högt tempo runt stan och nästan hela vägen ut till Åby igen. Det är helt perfekt väder idag för cykel då det blåser väldigt lite, solen skiner men är inte för varm. Det var perfekt helt enkelt! Tog en lite ny väg idag så det var spännande. Första biten på kanske 4-5km var dock rätt tungt trafikerad, men det gick fint. Lite läskigt när de 2-3 första långtradarna brände förbi mig, men jag vande mig rätt snart och låg på så hårt jag kunde.

Härligt! Våren är det bästa, när man cyklar iaf.

2 kommentarer:

- sa...

...och på tal om cykelreparation var elin inne med sin nya (sedan i julas, så knappt använd) cykel på Sportex, där den var köpt, igår. Framlyset hade lossnat och flugit in i hjulet, vilket nästan orsakade en rätt obehaglig olycka.

Klippmongot på Sportex försökte då mena på att han visserligen kunde fixa en ny lampa - men att det inte ingick i garantin. När jag käftade emot drog han en liknelse om att "om jag byter mina däck på bilen och ett lossnar, då får jag ju inte tillbaks något för det?" "Eh, jo det är klart som fan du får, plus att du gör en fet jävla anmälan, om du gjort det hos en verkstad." Sedan gick han vidare med att mena att garantin ju inte heller täcker punktering eller utslitna bromsar. "nej det är klart som fan att den inte täcker slitage, men det här är ju ett fabriksfel, den satt ju inte fast ordentligt alternativt var fäst med felaktiga muttrar". Då drog han "i don't make the rules"-kortet. Kändes iofs som att hans mentala förmåga inte riktigt lämpade sig för någon form av diskussion alls.

Service. Kompetens. Kundvård. Tre ord som försvann i samma veva som kedjorna tog över. Jag menar allvarligt - det är ju ett sjukdomssymtom för systemet. Samma sak gäller ONOFF eller vilken jävla kedja som helst - de anställer mjölkmongon som inte kan ett skit och skiter fullständigt i kunden. Vill vi verkligen ha ett service-system likt det i USA? Tror inte det.

/Peter

frojjn sa...

Kan väl inte säga servicen varit toppen på haga heller. Har juh varit där två ggr och fått saker lagat/justerat. Liksom växlar och bromsar var juh inte justerade ALLS när jag fick cykeln. Så jag har fått åka tillbaka o fixa det. Men nu är det bra. Ska komma ihåg att säga till om jag köper någon mer cykel där. Om att jag vill ha allt justerat från början (kan juh tyckas självklart... )