20 november 2007

Hårda pass och träningsenergi

På sista tiden har jag haft en väldigt träningsenergi igen och det är verkligen dagens höjdpunkt när jag är på gymmet eller gör någon fysiskt aktivitet som jag planerat för dagen. Känns mycket bra och det mesta känns lätt och roligt.

Självklart finns det vissa övningar som kanske inte är riktigt lika roliga som andra. Men jag river av dem en efter en och rätt som det är är jag helt slut, passet är slut och jag vill träna mer men har inga fler övningar och ingen ork heller för den delen.

Här kommer genomgången av dagens pass och missa inte de glädjande nyheterna om corepasset som avslutade.

Började med sned bänk för att träffa precis där axeln och bröstmuskeln möts, den muskeln som gör mest ont när man gör mycket armhävningar. Det blev tre set som kändes mycket lätta med 11kg hantlar, ska nog köra 13,5:or nästa pass.

Sedan gick jag raskt över till vanlig bänk med hantlar och började med ett uppvärminingset på 13,5kg och 12 reps. Sedan gick jag upp i vikt och tog 16kg-hantlar och körde två sets om 12 och sedan blev jag ganska trött och fick nöja mig med två sets om 8. Men med tanke på viktökningen så får jag nog känna mig nöjd med det.

Sedan kom min favoritövning, hantelrodd. Här slet jag tag i 18,5:or och körde sets om 10 och det blev tre sets här.

Lat pulldown inne bland maskinerna blev två sets ett med 43 kg och 10 reps och sedan 50 kg och 10 reps. Hade inte riktigt energin att ta helt slut på latsen och dessutom ville jag köra lite mer biceps idag.

Gick tillbaka in till fria vikterna och körde koncentrations curls med biceps, 8kg vägde hantelsn och det blev tre sets om 10 reps här.

Nu la jag till en övning biceps till för orken fanns där. Så jag gjored tre korta sets med 11kg hantel stående med omväxlande vänster och höger arm. Så det blev först 4 reps per arm, sedan 5 reps och sista settet pressade jag mig till 6 reps per arm, men där var det lite fusk på sista rep:en.

Sedan efter styrkan blev det en avslutning med ett Core Express-pass. Det är mage och rygg och det finns några riktigt jobbiga övningar där. Men det som gjorde detta passet extra skoj var att alla övningar kändes riktigt lätta och bra. Jag kunde göra dem strikt och fint. Det var helt enkelt jätteroligt rakt igenom!

Var jättehungrig när jag kom hem så jag åt lite keso, det är gott, mättar och har gott om protein i sig.

Nu ska jag duscha och sen lägga mig, imorgon vila.

3 kommentarer:

Optimist!! sa...

Du verkar vara riktigt duktig på det här med styrketräning. Har en liten fråga. Är det bra att dela upp kroppen i två pass, 1 där jag kör överkropp och 1 där jag kör ben? Jag styrketränar 2ggr/v och vill köra igenom hela kroppen på dessa dagar. Vad är bäst?

frojjn sa...

Hej,

Det bästa du kan göra är att snacka med en instruktör på ditt gym som kan ge dig det pass som du vill ha. Om man inte tränar på den typen av gym som har instruktörer som kan hjälpa till med det så tycker jag du bör läsa på lite om hur du själv vill träna.

Själv så tycker inte jag det är så skoj att köra ett renodlat benpass för man blir så vansinnigt trött för att musklerna i benen är så stora.

Jag kör inte jättemycket ben heller för jag har rätt stora och starka ben redan och mitt styrkepass ligger mest fokuserat på överkroppen just nu med lite ben. Och sedan mixar jag in endel box och så också.

Har du varit inne på forumet Kolozzeum? Där finns en massa tips på olika program och även i senaste body magazine hade de lite listor på olika träningspass.

Mitt pass är väl inte sådär perfekt, men jag gör övningar jag tycker är roliga för muskelgrupper som jag vill träna upp.

Kolozzeum-forum
http://www.kolozzeum.com/forum/index.php

Senaste body:
http://www.body.se/content/tidningen/issue_visa.asp

Optimist!! sa...

Jag är medlem på Kolozzeum, får titta runt där.Tackar!