22 november 2007

Personbästa feels good

Jag var rejält taggad för träning idag som jag varit senaste veckorna, det är en mycket skön känsla. Så jag studsade in på gymet glad i hågen och kastade mig direkt på löpbandet och sprang i 10 minuter 11km/h. Ökade på till 13km/h (42m på milen) sista minuten för att se hur det kändes och det är riktigt snabbt. Men det känns förvånansvärt skönt att springa på bandet just nu, inte alls jobbigt på samma sätt efter 4-5 minuter som det gjort innan. Det känns skönt och lätt under hela 10-minuterspasset. Någon dag när jag är immun mot uttråkning så ska jag springa i 20-25 minuter och se hur det känns nu. Har inte gjort det sen i somras eller något åt det hållet.

Sedan gick jag på strykemaskinerna och idag skulle det maxas i legpress vilket gick över förväntan. Började med att värma upp med ett set på 146x12 och sedan 164x12 sen 182x10. Nu var det dags att spräcka 200-gränsen. Sagt och gjort, jag kastade på 202,3kg i maskinen (en kille på jobbet gör 5:or på 200). Det gick lättare än jag trodde så första set:et blev 8 reps och sen körde jag ett set till på 202,3 och där fick jag 6 reps gjorda. Sen gick jag ner på 164kg för ett sista set om 12 för att köra slut på benen. Vilket gick mycket bra, var ganska vingligt när jag gick till nästa maskin som var lateral raise.

För den som inte vet vad lateral raise är det när man sitter i en maskin och lyfter armarna åt sidorna med underarmen böjd i 90grader. Se bild nedan.


Det är en väldigt nyttig övning, speciellt för boxen för jag får starka utsidan på axlarna. Dessutom får man snygga axlar! Den är våldsamt tråkig och man gör fem enkla reps, men sen dör man och det bara gör jätteont. Men man får bita ihop och köra på hårt.

Sen gick jag raskt vidare till leg extend och det gick bra. Blev tre sets om 10 reps med 50kg i viktmagainset. Det är en gansks skön övning, men när man väl tar slut så tar man slut med besked.

Sedan kom hatkärleksövningen nummer ett på styrkepassen i veckan, bellyback. Det är när man ligger på mage i en ställning, viker sig ner och sedan går upp långsamt med böjd rygg upp till rak rygg. Den är enbart för ländryggen och den gör våldsamt ont när man börjar närma sig rep 7-8 i tredje set:et. Men man biter ihop och får till sina 3x12 och känner sig väldigt nöjd efteråt.

Sen gick jag över på armar och idag är det axlar som gäller stenhårt. Det blir axlar kombinerat med triceps detta passet.

Militärpress med stång
21,5 x 12 x 3 sets.


Militärpress med hantlar
9kg x 10 x 2 sets

Overhead press i maskin, denna brukar jag börja med så jag var ganska trött vid det här laget så jag körde bara ett set.

20 x 10

Sen kom en annan klar favoritövning som är shrugs (när man drar upp hantlar med trapsen)

Det blev tre sets om 10 reps med 18,5Kg hantlar.

Avslutade passet med lite dips, la på 36Kg på hjälpen. Det är en platform som trycker upp mot dina knän när du gör dips eller chins. Var ganska trött så det blev ett set om 10, ett om 8 och slutligen ett set om 4 reps.

Sen cyklade jag hem, nytränad och glad.

Inga kommentarer: