10 april 2006

Lutkonsert i D-dur: Largo

Det är musiken som smeker mina öron just i detta nu. Idag känner jag ett lugn i kroppen och en bekvämlighet med mig själv som jag inte känt på länge. Såklart finns en liten tagg av ensamhet som smeker mitt hjärta om och om igen. Det som skär mjukt igenom den hårda muren och ner i min själ är Vivaldi just nu. En piccolaflöjts skarpa men samtidigt lena toner. Underbart är vad det är, med musik.

Nu ska jag sluta prata om min närmast religösa musikupplevelse här i soffan och prata om min träning idag. Jag har börjat lyssna på en talbok av Da vinci-koden och gjorde detta även under hela mitt träningspass. Och för cyklingen var det grymt såklart, tiden flög fram. Även om jag pressade mig lite extra på båda passen så det riktigt brände i mina benmuskler när jag närmade mig slutet på passet. Det är skönt när man känner att man klarar det.

En sak som jag tänkte på när jag gick in till min skåp var att min träning har mysitkst ändrats. Eller min inställning när jag tränar. Speciellt såklart cykelpassen som är det jobbigaste och mest utdragna. Första månden så var allt bara så fokuserat och jag vill verkligen bara träna och träna och älskade syra i musklerna och andning som var flåsande. Sen andra månaden så kom det ofta tankar under cykelpasset att "Undra om jag ska stanna på 25 minuter idag. Idag kan jag nog cykla lite långsammare" och den typen av tankar. Dessa finns aldrig, passet är 30 minuter och ingenting annat. Jag pressar mig så mycket så jag får anstränga mig för att gå till stretchmattan. Det är skönt, det jag vill ha sagt är att mitt pass går på en underbart skön rutin. En rutin som både är en frihet från krav och andra saker i mitt liv. Och en rutin av att röra sig och verkligen pumpa ut blod i alla delar av alla muskler och hjärtat som spelar en serenad av hög puls till mig.

Aldrig känner jag mig så levande som då.

Jag hoppas och önskar att alla ni som läser här ska få känna den känslan av fysisk aktivitet som jag känner nu. Nu förstår jag varför idrottare älskar idrott.

Nu är denna kärleksförklaring till träningen slut för denna gången. På fredag är det vägning, spännande.

Inga kommentarer: