15 juni 2006

Vad tar du i bänk?

Den klassiska frågan till alla som tränar på gym är som alla vet, vad tar du i bänk? Jag vet inte vad jag tar i bänk för jag kör inte bänkpress alls i mitt program. Men jag kör en maskin där man sitter och pressar framåt med samma rörelse. Så jag antar det är ungefär motsvarande.

För cirka en månad sedan snackade jag lite träningen med en kille online. Vi snackade om vad man tog osv. Jag visste inte för jag hade inte provat, så på nästa pass tänkte jag att jag skulle prova. Öste på lite vikter och första försöket kunde jag inte rubba handtagen alls, fick sänka lite. Men sen så kunde jag med nöd och näppe få upp den på raka armar en gång. Så då visste jag vad jag tog i bänk, ungefär.

Anledningen att jag skriver detta är för att idag insåg jag att de vikter jag nu kör med och gör sex repetitioner är samma vikter som den första mängden som jag för en månad sedan inte kunde rubba. Det är ganska skojigt.

Det är otroligt skönt att träna som jag gör nu, varje repetition kräver maximal energi och koncentration, det är inte tre lätta och tre tunga eller så. Alla är våldsamt tunga och kräver att jag verkligen tar i hela tiden. Ingen rutin där, bara enorm kraftansträngning. Flera gånger i passet känns det som man inte ska klara ens en rep. men sen åker vikterna upp sex gånger till slut. Otroligt skön känsla.

Det är verkligen skojigt att träna just nu.

Som alla vet blir det paus och grejjer nästa vecka för midsommar, så jag tänkte köra ett pass nu på lördag som normalt är min vilodag och skjuta fram vilodagen en vecka helt enkelt. Blir nog två vilodagar där nära för jag är i malmö under ett träningspass också. Men det ska nog gå bra.

Inga kommentarer: