17 juli 2007

Orken tar aldrig slut


Ni kanske undrar vad den dammiga gamla boken med kråkfötterna har med min träning att göra. Jo, ni förstår att jag har lite dåligt med tid nuförtiden så jag skrev blogginlägget i min anteckningsbok när jag satt på tunnelbanan och var påväg hem från träningen. Det var lite skakigt men det gick bra och dessutom är det ett ypperligt tillfälle att öva på min handstil så den inte ser ut som en treårings längre. Så detta är premiärinlägget som först blev handskrivet och sedan överfört till datorn. Inlägget här i datorn är lite längre än vad jag skrev i boken dock, för det går snabbare att skriva lite längre här.

Det är helt otroligt, för att gräva upp ett gammalt favoritord här på bloggen, hur mycket konditionsträning jag klarar nu.

Idag körde jag sju minuter uppvärming på cykel för att sedan raskt gå vidare till tio minuter på löpbandet i 10km/h tempo. Sedan mitt vanliga maskinpass i högt tempo utan någon direkt paus. Sedan gick jag in i gruppträningsalen och hoppade hopprep i mellan fem och tio minuter höll inte koll på klockan. Sedan gick jag raskt till cykeln igen och körde 20 minuter högt tempo.

Jag hoppade inte hopprep i tio minuter i sträck eftersom jag titt som tätt trasslade in mig i repet. Men jag blir bättre och bättre på att hoppa. Nu kan jag hoppa på lite olika sätt och inte bara jämfota upp och ner. Det är skojigt, så om några veckor är jag nog ganska bra på att hoppa om jag tränar mer. Hoppade dock tillräckligt intensivt för att pulsen skulle gå upp. Märker dock att det krävs betydligt mer för att min puls ska gå upp högt än det gjorde förut. Det är en mycket trevlig utveckling.

Hade velat köra ett längre pass men tiden räckte inte riktigt till då de stänger gymet klockan 21 och jag var inte där förrens 19 då jag var på lägenhetsvisning norr om stan vid 18. Dock stänkte jag in ett pass på dryga 1,5 timme inkl. strech och lite mage.

Det helt klart tråkigaste just nu är styrkan, inte för det är tråkigt att köra maskinerna för det bränner gott i musklerna och jag har träningsvärk efteråt. Men det känns inte som det ger samma utveckling och det är inte alls lika skön trötthet som efter ett hårt boxpass eller lite hårdare konditionsträning.

Nästa steg nu är att köpa ett par riktigt bra löparskor och springa på bandet i kanske 40-50 minuter och se hur det känns. Tänkte nog köra mina 10-20-minuterspass i någon eller några veckor till. Både för att förbereda mig och för att jag inte har råd med nya skor just nu.

På det hela taget så rann svetten, musklerna fick jobba och jag fick den där sköna energikicken som bara träning kan ge mig.

Torsdag är det dags igen

Inga kommentarer: